Przejdź do strony cmentarza online
Historia cmentarza w Hrubieszowie
Z dostępnych informacji wynika że cmentarz w Hrubieszowie musiał być założony przed rokiem 1788. Wskazuje na to zapis w inwentarzu dóbr starostwa hrubieszowskiego, sporządzony przy okazji zamiany przez władze austriackie posiadłości hrubieszowskiej za dobro solne z Ignacym hrabią Cetnerem. Dokument datowany na 5 marca 1788 r. informuję, że mieszczanie mieli płacić 58 zł 20 gr z wygonu obok cmentarza ku wsi Gródek. Bez wątpienia wzmianka ta dotyczy interesującej nas nekropoli Nie istniało bowiem w tamtym okresie żadne cmentarzysko w okolicy. Potwierdzeniem faktu lokacji cmentarza poza granicami Hrubieszowa w końcu XVIII wieku jest zachowany do dziś nagrobek Agnieszki z Dunikowskich Terleckiej zmarłej Anno Domini 1790 r.
Pierwotnie cmentarz zawierał się w prostokącie wyznaczonym od wschodu główną aleją północ- południe, od zachodu wzdłuż drogi do Mienian, od północy aleją wschód-zachód.Południowa zaś granica sięgała alei przebiegającej niedaleko kaplicy wystawionej w 1860 r. Pod hrubieszowski cmentarz w momencie zakładania przeznaczono około 1 ha gruntu, świadczy to o dużych potrzebach w tym zakresie wynikających z liczby mieszkańców, zważywszy że oddzielny cmentarz posiadali Żydzi. Pierwszy kartograficzny dokument na którym istnieje zarys granic nekropoli pochodzi z 1841 r. Jest to kopia wykonanej 20 lat wcześniej mapy Hrubieszowa. Cmentarz posiada na niej kształt nieregularnego czworokąta; stawiane wyżej tezy co do jego granic znajdują zatem odzwierciedlenie. W 1816 r. biskup lubelski Wojciech Skarszewski przeprowadził wizytację rzymskokatolickiej parafii świętego Mikołaja. Protokół powizytacyjny zawiera wzmiankę o istnieniu cmentarza grzebalnego: ciała zmarłych na cmentarzu dość rozległym nie są już więcej ekshumowane z grobu-ciała dzieci zmarłych bez chrztu mają przeznaczone dla nich miejsce oddzielone od cmentarza ogólnego obok drewnianego płotu grzebane są poronione płody.
Historia cmentarza w Hrubieszowie na podstawie pracy Jan Podkowik „Monografia cmentarza grzebalnego w Hrubieszowie”
OPŁATA ŚMIECIOWA!!!
Opłaty śmieciowe uzależnione są od podwyżek wywozu śmieci przez PGKiM w Hrubieszowie i na dzisiaj wynoszą 70 zł od dysponenta.
Apel administratora cmentarza 28.05.2015
Drodzy mieszkańcy Hrubieszowa i okolic.
Dobiegają końca prace przy utwardzeniu alejek na cmentarzu starym w Hrubieszowie. W tym roku udało nam się wykonać tę ich część , która pomoże nam dotrzeć suchą nogą do większości sektorów na starym cmentarzu. W następnych latach sukcesywnie będziemy utwardzali pozostałe. W 2016 r chcielibyśmy wykonać nawierzchnię na nowym cmentarzu.Teren przy zrobionych alejkach zostanie wysypany tłuczniem , dlatego bardzo proszę na własną rękę nie wykonywać żadnych rabatek. Takie jest wskazanie Urzędu Ochrony Zabytków.
Bardzo dziękuje za wpłaty placowego, dzięki którym możemy finansować te prace. Do listopada chcemy wykonać jeszcze nagłośnienie i oświetlenie. W sumie wydamy 176000 zł( sto siedemdziesiąt sześć tysięcy złotych).
Bardzo proszę o uzupełnianie danych na grobach. Jest wiele takich,o których nic nie wiemy, kto jest właścicielem grobu,ani kto jest w nim pochowany. Już po wakacjach na takich grobach będziemy umieszczali tablice wzywające o zgłaszanie się właścicieli.W ten sposób rozpoczynać będziemy proces, który będzie trwał 12 miesięcy. Po tym czasie będziemy przeznaczać wskazane miejsca do ponownego pochówku.
Obecnie trwa na naszym cmentarzu pielęgnacja drzew. Wykonawcą jest wyspecjalizowana firma Arbforest z Niska. Są to bardzo dobrzy fachowcy, którzy stwierdzili liczne przejawy niszczenia drzew. Pragnę zaapelować o zaprzestanie tego procederu. Grozi nam olbrzymia kara w setkach tysięcy złotych. Jedno działanie wynikające z emocji na skutek zanieczyszczonego grobu może skutkować zaprzepaszczeniem całego naszego wysiłku i szansy odnowy cmentarza. Przypominam,że drzewa na naszym cmentarzu są prawnie chronione.
Pragnę również prosić o przestrzeganie zakazów na cmentarzu tzn. nie jeżdżenie rowerem po alejkach, nie wprowadzenia psów oraz zachowanie porządku.
Licząc na wsparcie prac na cmentarzu, jeszcze raz dziękuje za zatroskanie o jego wygląd.
Administrator cmentarza
ks. Marek Giergiel
Instrukcja synodalna diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej o cmentarzach
1/ Planowanie i zagospodarowanie nowych cmentarzy należy powierzyć fachowcom przy udziale architekta, urbanisty, geodety i architekta zieleni. Na cmentarzu należy wytyczyć aleje prowadzące do kwater grzebalnych oraz miejsca na sanitariaty i śmietniki, a w miarę potrzeb również działki na kaplice pogrzebową, kostnicę i dzwonnicę.
2/ Każdy cmentarz winien mieć własna sieć wodociągową, ewentualnie studnię czerpane z oznaczeniem: „woda niezdatna do picia”. Proponuje sie także umieszczenie oświetlenia elektrycznego.
3/ Teren cmentarza powinien być ogrodzony. Wysokość nie powinna być mniejsza niż 1,50m.Brama główna nie powinna być wyższa niż 3,5 m, a umieszczona obok niej furtka winna mieć od 80 cm do 110 cm szerokości. Przy bramie powinno być pomieszczenie dla stróża lub grabarza i komórka na narzędzia.
4/ Groby powinny mieć następujące wymiary:
- tzw. pojedynczy 2mx1m, głębokość 1,7 m·
- grób tzw. rodzinny 2,3m x 1,3 m, głębokość 1,7 m·
5/ Do budowy nagrobków należy używać trwałych materiałów (itp.: marmuru, granitu i innych rodzajów kamieni)
6/ Budując grobowce, nie należy przekraczać ustalonych grobu granic. Grobowce nie powinny także utrudniać dostępu do innych grobów.
7/ Bez zgody administratora cmentarza nie można umieszczać w alejkach ławek, wykonywać betonowych podestów przy grobie, oraz sadzić drzew wysokopiennych i krzewów.
8/ Grób ziemny nie może być użyty do ponownego pochowania zmarłego przed upływem 20 lat. Po 20 latach ponownie można użyć grobu do pochowania, chyba, że zainteresowana osoba udowodni do tego swoje prawo(patrz punkt 12) i uiści opłaty(tzw. pokładne lub za miejsce na cmentarzu pobierane zawsze po upływie 20 lat)
9/ W razie zamiaru wykorzystania grobów opuszczonych lub tych, za które nie wniesiono opłat na dalsze użytkowanie, należy powiadomić wiernych o zamiarze likwidacji określonych grobów( w kościele, w prasie przez ogłoszenie lub przez osoby trzecie) Do przekopania grobów opuszczonych, od momentu powiadomienia o ich likwidacji można przystąpić dopiero po upływie roku.
10/ Groby historyczne, artystyczne, ludzi zasłużonych, powszechnie znanych winny być pod szczególną opieką zarządu cmentarza. Nie można ich używać do ponownego chowania zmarłych, za wyjątkiem członków rodziny i pod warunkiem, że nie będzie naruszony wystrój zewnętrzny grobu.
11/ W każdej parafii, na terenie, której znajduje sie cmentarz należy prowadzić księgę ewidencji grobów. Do księgi wpisuje się: nazwisko i imię osoby pochowanej, wiek, ostatnie miejsce zamieszkania, datę i miejsce zgonu, datę wystawienia i numer aktu zgonu, datę pochowania, numer grobu i kwatery zgodnie z planem cmentarza. Jeżeli go nie ma należy bezzwłocznie sporządzić; przy ekshumacji datę i miejsce ponownego złożenia szczątków. Należy także wpisać datę i numer pokwitowania stwierdzającego nabyte prawo do grobu.
12/ W księdze ewidencji grobów można również odnotować: imiona i nazwiska osób uprawnionych do ponownego pochowania w grobie rodzinnym, jeżeli wystąpią z takim wnioskiem i udokumentują swój prawny tytuł(pokrewieństwo lub powinowactwo, wykazując je aktami sądu cywilnego, postanowienia sądu stwierdzającego prawo do spadku, ewentualnie oświadczenie z podpisami potwierdzone notarialnie) i wniosą opłaty przewidziane za wpisanie uprawnień do księgi cmentarnej.
13/ Obok księgi cmentarnej należy również gromadzić dokumentacje dotyczącą każdego grobu(akt zgonu, karta zgonu, inne akty stanu cywilnego itp.) według numeracji i oznaczeń grobów.
14/ W razie niestosowania sie do przepisów niniejszej instrukcji Zarząd Cmentarza ma prawo nakazać: rozbiórkę grobu, jego przesuniecie lub zmniejszenie na koszt osoby, która naruszyła przepisy a także usuniecie samowolnie umieszczonych ławek, drzew, krzewów itp.
15/ W sprawach wątpliwych należy stosować się do przepisów zawartych w ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych z 31.01.1959 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 298) i rozporządzenia Min. Gospod. Terenowej i Ochrony Środowiska z 20.10.1970 r. w sprawie urządzania cmentarzy, prowadzenia ksiąg cmentarnych oraz chowania zmarłych(Dz. U. Nr 47, poz. 299).
Numer konta - 55 1020 5356 0000 1102 0215 3328 - na to konto można dokonywać opłat cmentarnych.
Prace remontowo - budowlane
INWENTARYZACJA CMENTARZA
2013/14
Przy pomocy sił własnych sfotografowano wszystkie groby na cmentarzu a następnie wpisano nazwiska zmarłych do programu zarządzania cmentarzem. Prace zostały wykonane za darmo. Koszt orientacyjny ok. 50000 zł. Wykonano oznakowanie sektorów. Wykonawcą był Marek Duszczenko.
WYCINKA I PIELĘGNACJA DRZEW
2014
Edward Człapski z firmy Edter podjął się wycięcia trzech drzew zakwalifikowanych przez Urząd Ochrony Zabytków w Zamościu do wycinki. Prace trwały trzy dni. Wycięte zostały dwa duże drzewa-topola i jesion, oraz mniejszy pochylony jesion. Koszt prac wyniósł 6000 zł.
2015
W miesiącu maju trwały prace pielęgnacyjne, które polegały na usuwaniu konarów suchych, przecince przyczyniającej się do poprawy stanu drzewostanu. Zakładane były także wiązania elastyczne.Prace wykonała firma Arbforest z Niska. Parafia pozyskała na ten cel dotacje z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Środowiska w wysokości 20000 zł. Całkowity koszt prac pielęgnacyjnych wyniósł 40600 zł.
2016
W kolejnym etapie prac poddano pielęgnacji 35 drzew. Wykonawcą była firma Arbforest z Niska. Całkowity koszt wyniósł. 36100 zł. Parafia otrzymała dotacje z WFOŚ w wysokości 18000 zł. Wycięto także kolejne drzewa. Od 2013 roku wycięto 35 drzew po uprzednim uzyskaniu zgody ze strony Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków.Wycinki dokonywał także Michał Oleszko.
2017
Poddano cztery drzewa ponownej analizie dendrologicznej , ze względu na odmowę ich wycięcia ze strony Urzędu Ochrony Zabytków. Drzewa te zagrażają bezpieczeństwu użytkowników drogi w kierunku Kryłowa oraz odwiedzających cmentarz. Koszt 1100 zł.
Trzy z wyżej wymienionych drzew zostały wycięte.
BUDOWA ALEJEK
2015
Pierwszy etap budowy alejek objął trasę, którą odbywa się procesja w święta listopadowe. W sumie zbudowano 427 m alejki betonowej. Wykonawcą była firma Betotechnika. Koszt 92000 zł.
2016
W tym roku zbudowano alejkę wzdłuż pomnika pomordowanych kolejarzy. Wykonawcą była ta sama co wcześniej firma. Koszt 18515 zł.
2017
W tym roku za sumę ponad 80000 zł pobudowano alejki na starym cmentarzu oraz nowym cmentarzu. W ten sposób stworzone zostało przejście między dwiema częściami cmentarza. Możemy przechodzić suchą nogą. Oprócz tego z pozyskanej cegły i kostki ułożono przejścia między sektorem A i B w nowej części.
BUDOWA OŚWIETLENIA, NAGŁOŚNIENIA I MONITORINGU
2015/16
Wraz z budową alejek, zaplanowano także budowę oświetlenia , nagłośnienia i monitoringu. Prace wykonali Dariusz Wysocki i Wołos Leszek. Koszt 26719 zł.
NAPRAWA KONTENERÓW I BUDOWA OGRODZENIA
2014/15/16
Prace wykonali w szkolnych warsztatach uczniowie Zespołu Szkół Mechanicznych w Hrubieszowie. Koszt 14683 zł.
BUDOWA CIĄGU PIESZO-JEZDNEGO
2016
Na powierzchni 1338 m2 położono asfalt. W ten sposób rozwiązano największy problem cmentarza jakim było błoto na nowej jego części. Wykonawcą była firma PRDiM z Hrubieszowa . Koszt 154000 zł.
BUDOWA TRZECH STUDNI GŁĘBINOWYCH
2017
Firma Hydrotech Szyport z Zamościa pobudowała trzy studnie głębinowe.Koszt 20764,25 zł.
DOKOŃCZENIE ALEJEK NA STARYM CMENTARZU. ROZPOCZĘCIE PRAC PRZY KAPLICY KORYTYŃSKICH.
2018
PRACE PRZY OGRODZENIU I NAGROBKACH
2022
DOKOŃCZENIE ALEJEK NA NOWEJ CZĘŚCI CMENTARZA